Gadgeteer Awards

Smartphone dual-core, chiar ne trebuie?

| 6.6.2011
Back to Yahoo!

Nvidia Logo 150x150 Smartphone dual core, chiar ne trebuie?În lumea smartphone-urilor uneori mi se pare că se insistă pe dezvoltarea în direcţii greşite, scrie Radu Dumitru.

Acum este cea a procesoarelor. Citeam zilele trecute un review pe un site românesc, nu mai ştiu nici unde şi nici despre ce telefon, dar se zicea ceva de genul “e varză să vii în acest moment cu procesor single-core, în condiţiile în care toţi au deja dual-core”. Ieri am văzut pe alt site un titlu care anunţa că în curând apar chipset-urile cu procesoare quad-core de la Qualcomm.

Din două semestre de Arhitectura Microprocesoarelor am învăţat că nu e aşa simplu în practică. Da, e mişto cu două nuclee, dar dacă ai şi ce face cu ele. Aceeaşi problemă a fost şi pe PC-uri la început, unde nu era software optimizat pentru lucrul paralel pe două procesoare, dar măcar pentru PC-uri era o presiune majoră pentru optimizarea programelor. Pe telefoane însă… Eu folosesc Tweetdeck, Facebook, Gmail, iGO, Soundhound şi din astea, chiar am nevoie de două nuclee pentru a le rula? Îmi va trebui quad-core pentru a schimba 140 de caractere cu serverul Twitter sau pentru a citi un email? Momentan nu. Ca marketing e un instrument bun de tipul “mooaamă, două procesoare în loc de unul”, dar în practică aş prefera ca oamenii întâi să se uite pe cât de mari sau mici sunt avantajele acestui sistem, mai ales cei care scriu despre asta din postura de om tehnic (continuă).

19 comentarii

  1. Comentariu scris de Costi
    Publicat la data de 6.6.2011, ora 12:04

    Acum, sincer, eu nu vad nici macar utilitatea combinatiei telefon mobil+browser. De ce mi-as dori sa navighez pe Internet folosind un ecran de 5cm diagonala? Din punctul meu de vedere un Iphone e prea mic ca si calculator (fara docking bay) si prea voluminos si greu ca telefon mobil. Un telefon trebuie sa fie mic, usor, sa reziste la socuri si la umezeala, sa aiba un receptor sensibil (semnal mare peste tot) si MAI ALES, o baterie pe care sa poti sa uiti s-o reincarci. Sa tastezi pe o tastatura QWERTY ca cea de pe un Blackberry e curata nebunie. Si atunci? Pai lasati netbook-ul sa fie netbook si telefonul – telefon. Apropo! Eu am acasa 2 (doua) conexiuni broadband, 5 calculatoare, 3 imprimante, 2 scannere, 3 routere si asa mai departe. Spun asta pentru ca sigur vor fi unii care sa ma catalogheze fosila vie care refuza era digitala! Nu! Doar ca nu mi se pare ergonomic sa folosesc pentru a naviga pe Internet un telefon mobil. Atat.

  2. Comentariu scris de Xantes
    Publicat la data de 6.6.2011, ora 16:23

    Raspunsul este unul cat se poate de simplu: NU ESTE NEVOIE!
    Prosteala de marketing, pentru a le umfla veniturile producatorilor de componente hardware!

  3. Comentariu scris de mda
    Publicat la data de 6.6.2011, ora 19:09

    de multitasking ati auzit?

  4. Comentariu scris de Adi
    Publicat la data de 6.6.2011, ora 21:19

    Aici ai perfectă dreptate! Aplicațiile trebuie optimizate maxim. Actualele procesoare mobile au destulă putere să ducă încă un an sau doi aplicațiile, asta dacă ar fi făcute cum trebuie. Îmi amintesc că Playstation 2 avea un procesor la 300 Mhz și placă video de 4 MB rulând jocuri care la vremea respectivă rulau sacadat pe un Pentium 4 la 3 Ghz și plăci video de 256 MB. Astea doar datorită faptului că erau aplicații scrise special pentru arhitectura aia; erau obligați să se încadreze în standardele producătorului căci altfel nu primeau licență. Acum, toți umblă după sutele de mii de aplicații făcute de oricine, pe orice temă, care umplu magazinele virtuale. E doar vina producătorilor de telefonie că nu impun standarde mai riguroase.

  5. Comentariu scris de zmeu
    Publicat la data de 7.6.2011, ora 09:15

    cu cine ai facut AMP? cu buri?:))

  6. Comentariu scris de Gabi
    Publicat la data de 7.6.2011, ora 10:41

    Hai sa facem un exercitiu de imaginatie. Un smartphone cu procesor dual-core poate gestiona mult mai bine consumul de energie: cand nu este nevoie de putere de procesare, unul dintre nuclee se poate inchide. Un smartphone poate gestiona mai bine multitasking-ul si astfel time-sharing-ul pe procesor este optimizat. Sa utilizezi un smartphone strict doar pentru Facebook, Gmail sau iGO, din punctul meu de vedere reprezinta o gandire naiva. Si doar sa afirmi ca se dezvolta pe directii gresite piata smartphone-urile, este o ipocrizie.

  7. Comentariu scris de Android fan
    Publicat la data de 7.6.2011, ora 15:13

    @Dan Dragomir -offtopic – imi pare rau pentru tine daca tu ti-ai cumparat un telefon cu android (probabil) si il folosesti doar pentru tweet, facebook si gmail. Noi, ceilalti 99.99% il mai folosim si la alte aplicatii. Unele chiar interesante si utile…ai putea sa le incerci. Ai licenta la IGO? M-as mira…
    @ on topic – arhitectura actuala scaleaza in functie de frecventa procesorului si nu a numarului de nuclee, deci….de acord cu tine.

  8. Comentariu scris de Mircea
    Publicat la data de 7.6.2011, ora 16:16

    Fiecare cu treaba lui. dezvoltatorii hardware dezvolta … hardware, iar cei de soft .,. soft. Si eu ma intrebam intr-o vreme, de unde pana unde ai nevoie de 600 de Mhz (exemplul minim) ca sa rulezi android in conditii decente? Ba iti mai si sacadeaza. Pe un PC cu 600 Mhz rulam si windows XP. Intr-adevar, nu se compara arhitecturile, dar parca softul e mult in urma hardware-ului.

  9. Comentariu scris de savu cristea iuliu
    Publicat la data de 7.6.2011, ora 20:06

    da,este vb doar de reclama care de multe ori nu este in interesul clientului ci din contra,aceasta este viata in lume in globalizare etc.fara sa vrem ne supunem si intram in acest joc al evolutiei si al dezvoltarii teyhnice.cine putea sa spuna acum 20 de ani ca azi un telefon mobil e mai tare decat un pc de atunci>?
    e bine ca sunt contemporan cu aceasta dezvoltare si doresc sa prind cat mai multe lucruri in scurta viata pe care o avem .

  10. Comentariu scris de Dan Dragomir
    Publicat la data de 7.6.2011, ora 22:26

    Android fan – te certi cu cine nu trebuie. Mai citeste o data textul :-)

  11. Comentariu scris de Plictisitovici
    Publicat la data de 8.6.2011, ora 13:33

    off – @costi – omule, nu esti o fosila vie, esti doar un freak-geek care sta probabil toata ziua in casa bucurandu-se de armata numeroasa de calculatoare, routere, mouse-uri, hdd-uri etc pe care le detii mandru. Poate daca ai reusi sa te mai rupi de acel sanctuar si te-ai mai plimba putin prin lume, ti-ai da seama ca la un moment dat te poti lovi de unele nevoi nelumesti cum ar fi un search pe google, un pret la un produs, o adresa de magazin etc. Hackuiala placuta in continuare..
    on – probabil ca diferenta va conta exclusiv la jocuri, caci ma indoiesc ca un browser sau orice alta aplicatie are nevoie de frecventa astronomica si calcule pe 128 de biti

  12. Comentariu scris de Tb
    Publicat la data de 8.6.2011, ora 16:51

    Imi pare rau sa citesc astfel de articole ale caror autori au aceeasi instruire in domeniu ca si utilizatorii de rand.
    In primul rand, 2 semestre de Arhitectura Microprocesor sunt valabile probabil in momentul in care te lauzi cu patimile tale prin liceu, facultate sau alte institutii educationale ale caror cursuri le-ai frecventat. In al doilea rand, aplicatiile enumerate in articol sustin aceasta teorie. Daca acelea sunt singurele aplicatii pe care le folosesti, poti sta departe de Android, iOS, nuclee multiple si tehnologia actuala in general. Te poti multumi cu un Symbian cat se poate de dotat, dar fara pretentii. Consuma putin trafic, are o autonomie destul de mare fata de telefoanele mobile actuale si mai ales, este orientat spre partea de telefon mobil, nu calculator portabil.
    Pentru restul, intr-adevar, dual-core, quad-core sunt deocamdata tehnici inteligente de marketing, dar odata cu evolutia programelor, vor exista posibilitati infinite. Android este putin necioplit, mai ales in partea de telefonie. Nu exista un jurnal complet pentru apeluri, pentru trafic de date si tot asa. Exista aplicatii, dar in momentul in care resetezi telefonul din cine stie ce motiv, pierzi toate acele date. Dar ca si hardware-ul, software-ul poate evolua. Singurul motiv pentru care stagneaza aparent este fragmentarea. Exista prea multe ecosisteme dezvoltate pentru Android de catre fiecare producator in parte. Fiecare vine cu interfata lui, cu aplicatiile lui si cu functiile lui. Iar pentru a optimiza un sistem de operare pentru toate acestea, e nevoie de timp. Nu se poate crea un sistem de operare cu suport pentru toate arhitecturile mobile si toate aplicatiile, ar fi inutil pentru un singur telefon sau dispozitiv datorita volumului imens de informatii care ar trebui stocat si incarcat la fiecare pornire. Iar puterea de procesare a dispozitivelor mobile nu va fi niciodata la nivelul celei de pe statiile fixe tocmai din cauza miniaturizarii. Iar daca autonomia telefoanelor pare scazuta, ce se poate spune despre cea a laptop-urilor sau a netbook-urilor?
    Faptul ca nu exista inca aplicatii si sisteme optimizate pentru arhitecturi noi nu presupune ca nu este nevoie de acele arhitecturi.
    Sper ca data viitoare cand se mai discuta acest subiect sa se tina cont si de astfel de argumente. Si mai ales, sper sa fie discutat despre cei care sunt in masura sa discute. Simplul fapt ca utilizezi un dispozitiv nu iti acorda nici o calificare pentru a discuta despre o intreaga clasa de astfel de dispozitive.
    Iar daca tastaturile QWERTY, internetul pe mobil si ecranele mari nu sunt ergonomice, exista intotdeauna alternative. Dar nu mai criticati ceea ce utilizatorii lauda. Simplele preferinte personale nu iti acorda gradul de expert.
    Iar personal, nu detin un telefon cu dual-core, Android sau alte astfel de tehnologii. Am vrut doar sa clarific putin situatia intr-un mod mai OBIECTIV. Sunt de acord cu Gabi, nu ai nevoie de un smartphone pentru platforme de socializare, email si navigatie, exista destule telefoane mobile capabile de asta, iar navigatia GPS ar trebui lasata pe seama dispozitivelor special concepute pentru asta. In rest, ipocrizie…

  13. Comentariu scris de DanT
    Publicat la data de 9.6.2011, ora 12:21

    @Tb, care sunt aplicatiile alea care ruleaza doar pe Android si iOS si nu pot rula pe Symbian? Ca sunt curios ce mega-aplicatii folositi voi pe Android care nu merg pe Symbian. Uita-te la orice top de “cele mai populare aplicatii” si o sa vezi acelasi gen de aplicatii si pe Android si pe Symbian: messenger/VoIP, vreme, twitter/facebook, shazam/soundhound/internet radio, Angry Birds/Fruit Ninja, un cititor de coduri de bare, ceva pt finante personale/task management, readere RSS etc. Doar naivii sau necunoscatorii isi inchipuie ca Android-ul e un fel de calculator personal iar Symbian-ul e un fel de telefon mobil. Android-ul e un Symbian cu interfata mai moderna si atat. Nu face nimic in plus, dar are intradevar mai multe aplicatii disponibile. Singurul motiv pentru care Android-ul are “nevoie” de dual-core (in afara de marketing) e pentru ca interfata e facuta in Java, care e mai lenta si are nevoie de mai multe resurse pentru a merge decent.

  14. Comentariu scris de gelu
    Publicat la data de 9.6.2011, ora 15:04

    Nu ma pricep,dar ca simplu utlizator de toshiba 02 cu windows mob. 6.5 ,1Giga,ecran 4,1,rez. 480×800 ar fi neaparat nevoie de:o frecventa mai mare,1,5G,o baterie de 2000Ma si o racire cel putin de doua ori mai eficienta ,prin montarea procesorului pe un radiator de aluminiu la ext. telef. sau chiar un micro ventilator pentru cand se foloseste tel.pe internet,filme,jocuri ,videoclip.,s.a.,aplicatii care il solicita prea mult si il incalzesc.

  15. Comentariu scris de gelu
    Publicat la data de 9.6.2011, ora 15:30

    Si apropo de dual core,orice inovatie care ne ajuta sa facem un pas inainte ,eu cred ca este binevenita.Au pus aparat foto,video,calculator,GPS,(care iti arata longitudinea,latitudinea,altitudinea,viteza sa.)busola,din partea mea pot sa mai puna si un masurator de tensiune si puls si chiar unul pentru masurarea glicemiei pentru diabatici daca se poate.

  16. Comentariu scris de Xantes
    Publicat la data de 9.6.2011, ora 17:45

    @Comentariu scris de Tb
    Publicat la data de 8.6.2011, ora 16:51

    Prietene, telefoanele mobile se adreseaza in primul rand UILIZATORILOR, SI NU dezvoltatorilor! Pentru aceasta, NU trebuiesc sa fie aparatura de masura si control, ci sa faca foarte bine un minim de sarcini! PUNCT

  17. Comentariu scris de Tb
    Publicat la data de 9.6.2011, ora 18:59

    @Xantes: imi cer scuze, credeam ca aici se discuta despre o singura categorie de telefoane mobile – cea a telefoanelor “destepte”. Daca vrei minim de functii, se gasesc inca destule modele si pentru tine. Si permite-mi sa iti fac o actualizare: dezvoltatorii sunt o foarte mica parte din cumparatorii pe care orice companie de telefoane mobile ii are in vedere. Drept dovada tot poporul are Iphone, Samsung Galaxy S, HTC Desire si altele asemanatoare. Daca asta inseamna ca suntem o tara cu foarte multi “dezvoltatori”, inseamna ca trebuie sa imi cumpar si eu ca sa nu pierd randul…

  18. Comentariu scris de Tb
    Publicat la data de 10.6.2011, ora 10:01

    @DanT: nu stiu unde vezi tu ca as fi scris ca folosesc Android sau ca ceea ce exista pentru Android nu exista si pentru Symbian. Si am spus ca Symbian e mai elaborat decat Android la partea de telefon si nu tinde spre calculator mobil. Iar apoi, am spus si ca telefoanele nu vor rivaliza cu calculatoarele personale. Deci nici macar nu ai citit ce am scris si te iei de mine pentru ca ti s-a parut ca tin partea Android-ului. Si sa fim seriosi acum, messsenger-ul, VoIP-ul si aplicatiile alea despre care vorbesti ofera o experienta mult mai completa pe Android, iOS sau Windows Phone decat pe Symbian. Nu uita ca Symbian-ul a cam fost abandonat de programatori si mai ales producatori. La un moment dat va iesi din peisaj. Si nu e vorba de Android aici, si Iphone-ul va migra spre dual-core curand si mai mult ca sigur vor urma telefoanele cu Windows Phone. Si apoi, nu este un concept cu totul nou. Exista telefoane mobile, majoritatea cu Symbian, care folosesc doua procesoare: unul pentru partea de retea si interfata iar celalalt pentu multimedia – muzica si filme. Topul aplicatiilor este irelevant din moment ce majoritatea celor care isi cumpara astfel de telefoane o fac doar pentru ca sunt Iphone sau au camere de n megapixeli si alte astfel de dotari si evident, un pret pe masura. Telefonul mobil este inca o eticheta care denota statutul social inainte de toate. Iar aplicatii care vor beneficia de imbunatatirea hardware vor fi in primul rand navigatoarele de internet cu Flash sau HTML 5 (Iphone), apoi jocurile, aplicatiile foto-video si multimedia si tot asa. Iar principalul beneficiu va fi posibilitatea de a lucra cu mai multe aplicatii simultan, daca va exista si destula memorie.

  19. Comentariu scris de sibiu
    Publicat la data de 11.6.2011, ora 17:57

    inca nu sunt (prea multe) aplicatii care sa necesite dual core. Posibil ceva jocuri mai sofisticate (nu stiu inca nici unul)

Lasa un comentariu

Aboneaza-te la RSS Aboneaza-te la RSS

About us

Gadgeteer este, pe de o parte, un program inedit de teste dedicat pasionatilor de tehnologie si pe de alta parte, un blog specializat. Citeste tot

The Gadgeteers Blogroll Focus Video Follow us Microblogging
Archive